MENU

7 výzev práce na dálku a jak jim čelit

Práce na dálku

Fenomén tzv. práce na dálku (remote working) se stal trendem a žhavým tématem zvláště na začátku pandemie koronaviru, kdy statisíce lidí po celém světě vyměnilo kancelář za obývací pokoj. Zprvu vítaná změna však přinesla nejen pozitiva jako více svobody, méně stresu či cestování do práce, ale i nečekané výzvy jak pro zaměstnance, tak zaměstnavatele.

Zatímco o výhodách práce na dálku a home office slýcháme často, na její nástrahy či nevýhody jako by se zapomínalo. U nás v Shopsys podporujeme model Work-From-Anywhere dlouhodobě, a proto jsme se rozhodli shrnout vlastní zkušenosti a sepsat hlavní výzvy práce na dálku spolu s tipy, jak na ně. Věříme, že pomohou firmám, pracovníkům a těm, kdo tento model teprve zvažují.

1. Slabá pracovní morálka a špatný time management

Změna prostředí se často projeví v horší pracovní morálce a výkonnosti. Děti, špinavé nádobí v kuchyni nebo zvířecí mazlíčci nás snadno rozptýlí a o to hůře pak vracíme pozornost k rozdělaným úkolům. Také benefit v podobě flexibilní pracovní doby je pro mnohé spíše prokletím, neboť se k PC dokopou teprve před polednem… Pokud nejsou sebedisciplína a time management vaše silné stránky, určitě si je budete muset osvojit.

Tipy od Shopsys

Vyhraďte si specifické místo a čas pro vaši práci, kde/kdy vás nebude nikdo rušit. Pro každý den si sepište To-Do List se seznamem úkolů a ty si postupně odškrtávejte. Mnozí používají nástroje na měření času jako Toggl, s nimiž získáte přehled, kolik hodin trávíte nad daným úkolem. Vychytávky typu BlockSite zase omezí přístup na Facebook, Instagram a další klasická lákadla, jež nás okrádají o pozornost. (Pokud často šilháte po smartphonu, zavřete ho do jiného pokoje.)

A v neposlední řadě doporučujeme vyměnit pyžamo za formálnější oděvy. I tím zvýšíte svou pracovní morálku.

2. Jsem na příjmu 24/7

Opačný problém zažívají lidé, kteří si nejsou schopni vytyčit mantinely mezi prací a osobním životem. Často z domu pracují podstatně více hodin než v kanceláři, odpovídají na e-maily ještě u večeře a cítí se provinile, pokud se odhlásí ze Slacku. Výsledkem bývá vyhoření, narušené vztahy v rodině a paradoxně i horší pracovní výsledky.

Tipy od Shopsys

Vyhraňte si pevné časové rozmezí, kdy budete pracovně dostupní, a upozorněte na to své kolegy a šéfa. Začátečníkům pomáhá, když si nastaví alarm, jenž odbije konec pracovní doby. Někdo si plánuje příjemnou popracovní aktivitu, na kterou se může během dne těšit a která ho motivuje dokončit úkol včas.

3. Izolovanost od kolegů a týmu

Pandemie a lockdown znamenaly pro mnohé náhlé přerušení každodenního kontaktu s kolegy, které nově vídali pouze na Zoom konferencích. Ztráta osobního spojení mezi členy týmu se díky vyspělým online nástrojům (Zoom, Google Meet, MS Teams, Skype Business, Slack atd.) nemusí ihned jevit jako problém. Nejen digitální nomády a freelancery, ale i zaměstnance pracující na dálku však mohou po čase dostihnout izolace, nedostatečný feedback, nižší motivace nebo ochablé vztahy v týmu.

Jak povzbudit týmového ducha a zvýšit loajalitu v době, kdy 90 % zaměstnanců pracuje online, byl tvrdý oříšek i pro ostřílené team leadery a manažery.

Tipy od Shopsys 

Po rozvolnění lockdownu najela řada firem na tzv. hybridní model (hybrid working), kdy zaměstnanec pracuje částečně z domu, částečně dochází do kanceláře. I tato zajímavá varianta však má své nástrahy a vyžaduje důmyslný přístup ze strany managementu i zaměstnanců.

Videokonference je vhodné doplnit jednoměsíčním setkáním týmu v kanceláři nebo neformálním prostředí. Pokud máte v týmu nováčky, ideálně je zaškolte osobně na pracovišti, kde se lépe seznámí s kolegy a firemní filozofií.

Lidé na volné noze, digitální nomádi, ale i dlouhodobí remote zaměstnanci si oblíbili coworkingová centra. Najdou v nich klid a zázemí na práci, stejně jako potřebný sociální kontakt či komunitní akce. I den v coworkingu může zvýšit produktivitu, soustředěnost a work-life balance.

Práce z kavárny či restaurace – jakkoli zní idylicky – s sebou nese nástrahy v podobě špatného, někdy rizikového připojení k internetu, hluku a rušivých vlivů…  

4. Technické a ergonomické výzvy

Zatímco pro odeslání e-mailu a běžné brouzdání vystačíte s nižším připojením, plnohodnotná práce na PC dnes vyžaduje solidní rychlost internetu – minimálně 5 Mbps upload, ideálně víc. Platí to zvláště pro videokonference, aby mohl přenos probíhat hladce a bez přerušení. Rychlost a zabezpečení Wi-Fi sítě bývá kamenem úrazu hlavně při práci mimo domov, v restauracích, čajovnách, v zahraničí apod.

Naučit se pracovat s novým softwarem, bez asistence zkušenějšího kolegy, je pro někoho další výzvou, stejně jako práce z „home office“, kde chybí adekvátní zázemí, výbava apod.

Tipy od Shopsys

Zjistěte si parametry internetu u svého providera a zvažte jeho navýšení. Rychlost i bezpečnost připojení si vždy ověřte předem, než vyrazíte pracovat z kavárny či chalupy a než si zarezervujete ubytování přes Airbnb v zahraničí. Hostitel vám informace snadno zjistí díky nástrojům typu speedtest.net.

Myslet musíme také na zdraví a ergonomii práce. Investovat doporučujeme do kvalitních sluchátek/headsetu, klávesnice, křesla, stolu, ale i antivirového programu. Jestliže jste zvyklí na dva monitory, buďto si tento komfort dopřejte i doma, anebo se vraťte k minimalistickému řešení, vhodnému i na cesty a digitální nomádění.

Některé firmy, včetně Shopsys, nabízí remote zaměstnancům budget na nákup hardwaru, zatímco freelancer je zpravidla odkázán na vlastní zařízení.

Minimalizovat riziko kybernetických útoků či úniku dat u svých pracovníků musí řešit i firmy, a to pečlivým nastavením hesel, implementací VPN a dalšími opatřeními.

5. Přemrštěný dozor nad zaměstnanci

Kontrola pracovní disciplíny u zaměstnanců je jistě zdravá praxe, avšak nic se nemá přehánět. Přísný monitoring a reporting práce, včetně extrémů typu povinně zapnuté kamery, mohou vést k nespokojenosti a ztrátě pracovníků, ba dokonce k soudním sporům.

Tipy od Shopsys

Řada firem – mezi nimi i Shopsys – se spíše než na počet odpracovaných hodin soustředí na plnění stanovených cílů a konkrétní výsledky (Objectives and Key Results). Namísto podrývání vzájemné důvěry tak dáváme zaměstnancům větší flexibilitu a zároveň získáváme prostor pro jejich další motivaci a kariérní růst.

6. Nábor zaměstnanců na dálku

Také HR manažeři a headhunteři se během pandemie pořádně zapotili, když museli celý náborový proces přehodit do online módu. Hledání specialistů na LinkedIn a komunikace přes e-mail jsou jedna věc, samotné výběrové řízení a pohovory věc druhá. Asi každý recruiter vám potvrdí, že sebelepší komunikační platforma nenahradí osobní kontakt v závěrečném kole.

Tipy od Shopsys

Poslední dva roky ukázaly, že ty společnosti, které zvládly náborový proces na dálku (se všemi technikáliemi), snáze překonaly náročné období lockdownů. A co víc – mnohé z nich dokázaly ze situace vytěžit tím, že začaly najímat specialisty z různých koutů Česka, Evropy a světa. Fyzická vzdálenost přestala být díky online technologiím překážkou a řada progresivnějších firem na tom vydělala.

Pokud setkání s kandidátem nelze realizovat osobně, využijte naplno možností videohovorů přes Skype, Zoom, MS Teams apod. A protože ne každý ovládá moderní nástroje na jedničku, nezapomeňte kandidátovi předem poslat detailní instrukce.

7. Loajalita a fluktuace

Méně diskutovanou výzvou bývá pro firmy schopnost motivovat a udržet si zaměstnance pracující z domu či mimo kancelář. Omezenější kontakt s kolegy a nadřízenými má za následek to, že se pracovníci cítí méně viditelní, izolovaní a nedocenění. A když se navíc zdají být šance na kariérní růst v nedohlednu, začínají uvažovat o změně. Platí to nejen v IT, ale i dalších odvětvích, kde stále více firem láká specialisty na online spolupráci, tj. bez ohledu na místo bydliště.

Tipy od Shopsys

Jediným řešením je kvalitní, pravidelná komunikace mezi team leaderem či HR manažery se zaměstnanci. Během osobních pohovorů je nutné sdělovat feedback, určit si cíle a priority, stejně jako zdůraznit nepostradatelnost v týmu a možnosti dalšího růstu. Upozorňovat na nedostatky je stejně důležité jako chválit a odměňovat za dobré výsledky. Tuto dobrou praxi se vyplatí dodržovat a šlechtit také u remote pracovního poměru.

Závěrem

Jak jsme viděli, výzvám spojeným s prací na dálku a home office čelí jak zaměstnanci, tak manažeři, HR pracovníci, společnosti a zaměstnavatelé. Šikovné firmy se díky zkušenosti s pandemií naučily najímat pracovníky nehledě na to, jak daleko to mají do kanceláře. Adaptovat se na novou situaci však musí obě strany.

I naše praxe v Shopsys ukazuje, že koncept Work-From-Anywhere může dlouhodobě fungovat, pokud se spolupráce od začátku správně nastaví.

Zajímá tě více o práci v Shopsys? Klikni na stránku FAQ nebo nám rovnou napiš!

Zobrazit všechny pracovní nabídky

Stále váháš, jestli u nás pracovat?

Zamluv si * s Shopsysákem.

 decoding
Petr, CTO
 decoding
Darča, HR
 decoding
Vašek, HR




    Beru na vědomí zpracování osobních údajů.Pro více informací se podívejte na to,jak pracujeme s vašimi daty.

    donut je cca 20minutová neformální schůzka, kde se můžeš zeptat na cokoliv, co tě ohledně vybrané pozice a práce v Shopsysu zajímá

     decoding
    Petr, CTO
     decoding
    Darča, HR
     decoding
    Vašek, HR